Alle danske modelpiloters forum

 
KillerYam
Emnestarter
Indlæg: 813
Tilmeldt: 20 sep 2004 09:10
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Slæbekobling til 4 meter svæver

07 apr 2008 22:07

Er ved at installere radiogrej i en brugt 4 meter svæver, og kan se at der har været monteret noget udløserdimsedutalating i bunden. Ved denne har været brugt til højstarter.

Er det samme system der skal bruges hvis den skal trækkes op med fly, eller skal der så monteres noget i snuden istedet?

Måske nogen der har et link til noget der kan bruges?
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

08 apr 2008 21:42

Du skal sætte en slæbeline på og trække alt det du kan. Og så skal du udløse. Kan servoen ikke trække det er den for svag!
Normalt vil en 5kg servo kunne klare det, hvis du sætter trækket så langt ind på hornet du kan komme til. Skal du have længer varndring på udløseren, skal der en kraftiger servo på.
Der er flere krafter på spil end man lige tror.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
OY-2573
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 30 okt 2001 09:32
Kontakt:

09 apr 2008 22:34

jeg vil anbefale en slæbekobling af denne type.

[url]http://www.thommys.com/pi32/pd219.html

Grundene herfor:

1. Der kan bruges en lille servo da trækket på servoen ikke er særlig stort

2. den består kun af en del, og dermed ikke "en dims" der hænger på træksnoren (som stopper ens flyslæb hvis den bliver væk)

3. den er ganske nem at montere og få til at virke

4. Den er ekstrem driftsikker
Jens Damhøj
Nuserne

There are Rules and there are Laws.
The Rules are made by men who think that they know better how to fly your airplane than you.
Laws (of Physics) were made by the Great One. You can, and sometimes should, suspend the Rules but you can never suspend the Laws
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

09 apr 2008 22:56

Den vil jeg som slæbepilot så fraråde. For det første er den tybe ret hård ved slæbelinen. Jeg er begyndt at have nogle stykker line med så jeg kan skifte den del som svæveren bliver sat i, da jeg har været ude for at få slidt flere op på en dag af den tybe der. Men hvad være er, så har jeg været ude for at lukke mekanismen har presset slæbelinen ind i den revne som lukke mekanismen køre i. Det betød at vil ikke kunne få svæveren af og jeg måtte udløse linen, og svæveren måtte lande med 20m 5mm line. Tror ikke han syndste det var ret fedt.
Enste fordel jeg kan se er at trækket i linen hjælper med at udløse den, så man kan bruge en hvilken som helst servo.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Steen Larsen
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 07 nov 2001 00:05
Kontakt:

10 apr 2008 01:19

Kopi af besked:Oprindelig indsendt af jesperjahnke





[url]www.hobby-world.dk - Byggetilbehør - Modeltilbehør, Div.



[url]http://www.hobby-world.dk/index.php?Action=VareGruppeOversigt&VareGruppeID=41







Jeg ville nok vælge den der næstnederst på den side. Bla fordi du, som Jens D også skriver, ikke er afhængig af en specialdel på linen for at kunne kobles til. Jeg ville dog stadig bruge en kraftig servo til den, og ikke som der står en alm standardservo.



Den nederste har jeg uden problemer haft i en svæver på 3 meter, den har aldrig fejlet. Men stod jeg nu og skulle købe mig en svæver så ville det blive den næstnederste på den side som Jesper J linker til.
Steen Larsen
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

10 apr 2008 18:44

Eller den helt simple.

Sådan en har jeg i min 4m ASW. Lavet for under 10 kr og betjnes af en standart GWS-servo. Ingen svigt overhovedet.

1: En træklods gennembores for trækstang.

2: Fra bunden "slidses" op til over gennemboringen.

3: Færdig......;)

Funktion:
Med "åben" krog føres træklinen ind i slidsen og krogen "lukkes"
Ved åbning trækkes stangen så langt tilbage at træklinen falder ud af slidsen.

Det bedste er at have krogen tilsluttet en "switch" på sendere. Ikke noget med at koble sammen med højderor etc.
Switchen skal under hele slæbet være "armeret" med en udløser finger.
Helere for tidlig "udløsning" end ingen udløsning:D

.........ØV kan ikke indsætte billeder......

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

12 apr 2008 21:15

Så lykkedes det.....











12,44KB



Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

13 apr 2008 17:04

Hej Killer.

Bremserne på gaspinden er nærmest "standart" i DK. Husk bare at du skal "hive" i håndtaget for at bruge bremserne.
Altså 0 gas= fulde bremser!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

16 apr 2008 17:07

Tit er prudocentens TP opgivlser alt for næsetunge. Men så længe men ikke ved det, er det klogt at følge dem og stå selv trimme det hen af vejen.
Drop den hagl dåse, og få fat i afbalancer "bly" til alu fælge. Dette sætter du så i så langt ude i næsen som muligt.
Det sidder rigtig godt fast, men kan godt tages ud hvis der er kommet for meget i.
Jeg vil våge den påstand, at alle skala svæver skal have bly i næsen. De er simpelhen for korte i snuden i forhold til den ret tunge kronstruktion som skala haler er. Så der er der nok ikke nogen vej uden om.
Sætter du el i vil du sandsynligvis få fløjet mere med den end hvis du har den som rend svæver, da du ikke er afhængi at andet til at komme op. Men der er nu noget helt specilt ved at lave flyslæb og der efter holde din svæver oppe ved hjælp af termik.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Torben F
Indlæg: 52
Tilmeldt: 11 aug 2004 08:36
Kontakt:

Hmmmm efter virklighedens verden at

14 maj 2008 13:38

Hmmmm efter virklighedens verden at dømme vil jeg nu mene at det er en DG100:)